REDERIJK









Rederijkers houden zich bezig met taal en traditie; niet toevallig uit dat zich vaak in gedichten. Dit geldt ook voor de rederijkers te Breda. Voor andersoortige voortbrengsels van de kamerleden kunt u rechtsboven, onder Pagina`s, klikken op En verder..

woensdag 22 januari 2025

Maandzang januari 2025

In de aanloop van dit nieuwe jaar,

voor het eerst weer bij elkaar,

zijn wij aan het converseren,

laten wij het jaar passeren.

Woorden vliegen badinerend

waar gezellen redenerend

en elkaar desnoods wat lerend

op hun eruditie terend,

wachten op het potverteren

dat men na verbaal verkeren

en kunstzinnig balanceren

vast en zeker kan waarderen.

En, u weet dit allemaal,

hierbij staat het woord centraal.

Maar juist dat kan nog verkeren

met de hype van juist heel andere taal.

Al lange tijd bestaat het stripverhaal.

Mede beoefend door onze Keizer,

al deed hij het wel aanzienlijk wijzer. [i]

Het woord is in de strip slechts marginaal,

en zo begon de opmars van het beeld.

Hoezo, opmars, werpt u hier iets tegen?

We merken het toch allerwegen?!

Wat denkt u bijvoorbeeld van corresponderen?

Schrijven werd appen, het liefst met icoontjes.

Minder en minder kan men teksten waarderen,

kijken naar schermen is het nieuwe normaal,

al voor peuters is dat gewoontjes.

Erasmus schreef brieven, Huygens en Hooft,

zij hadden hun eigen ogen niet geloofd

als ze symbooltjes hadden waargenomen

die in onze telefoons langskomen.

Correspondentie tot beeld gecondenseerd:

hartjes, duimpjes, smileys met lach of traan.

Via beeld wordt er gecommuniceerd.

Dat biedt toch ook wel perspectief,

want wie de dichtkunst bemint

neemt het beeldgebruik voor lief.

Neem het gebruik van metaforen,

u treft ze aan in proza en poëzie

maar kunt ze ook in menig rede horen.

En wat denkt u van metonymie,

of synesthesie of asyndeton

en dan ook personificatie.

Het zijn alle manifestaties

van wat er van oudsher kon.

Wat we ons nu realiseren:

het beeld valt niet te keren.

Lieten beelden zich talig uiten,

nu treedt het beeld an sich naar buiten.

Onze beeldcultuur was op het woord gebaseerd,

maar heeft zich binnenstebuiten gekeerd.

We kijken nu tegen beelden aan:

in tijden van digitale revolutie

is er een visuele evolutie.

Maar waar haalt men die beelden vandaan?

Er is een beeldcultuur geformeerd,

maar het woord heeft het beeld gecreëerd.

Zo blijven we hier de woorden vieren,

samen, als gezellen, op allerlei manieren.


factor Herman

 

 

 

 



[i]  Het geheim van het gerijm